Friday 6 May 2011

ZOOM INDIA 2011: New Delhi

So, ini adalah edisi terakhir ZOOM INDIA 2011. Jumlah hari kesleuruhan perjalanan aku ialah 6 hari semuanya. So daripada last cerita tu aku sekarang berada di New Delhi, ibu negara India atau orang kata cam putrajayalah sebab menempatkan kompleks pentadbiran kerajaan kat sini. Delhi terbahagi kepada dua bahagian iaitu New Delhi dan Old DElhi. New Delhi ni bandar baru dan modenlah.Lebih tersusun dari aliran trafik tapi kalau Old Delhi, serupa kita tengok typical jalan di India yang bersimpang siur. Inilah ceritanya hari terakhir di India:-

20 April 2011 (Rabu)

Hari terakhir di India. Dimulakan dengan sarapan yang agak kurang sedap, air teh yang berkeladak. Nasib ada peti ais boleh minum jus yang sejuk!huhu. Kami dah siap packing dah semalam so easier untuk bergerak pagi ni. Kami bergerak seperti biasa seawal jam 8.00 pagi dimulakan dengan perjalanan ke JAMA MASJID iaitu masjid terbesar di India. Bentuk rekaan dan binaan sama seperti Fatehpur Sikri. Keadaan agak kotor dengan taik burung dan sebagainya so kami just ambil gambar je. Lepastu kami terus menaiki beca sebab nak mengelilingi bandar lama Delhi dan experienced the chaotic kat India ni. Memang sangat mendebarkan especially bile lalu jalan-jalan yang sempit tapi dalam masa sama teruja jugak dan satu pengalaman yang menarik.hehehe siap jumpa lagi dengan wayar-wayar yang berselirat semua. Kemudiannya kami singgah sebentar di RED FORT kat Delhi ni. Menurut guide yang bawak kami Red Fort ni lebih kurang macam Agra Fort cuma saiz agak kecil sedikit so kami tak masuklah just bergambar je di luar. Penat sebenarnya nak keluar masuk kubu ni..hahaha

Seterusnya kami ke RAJGHAT iaitu tempat pemakaman Mahatma Gandhi. Cuaca dah makin panas so agak kurang selesa. Kami kat sini sekejap je.Just tengok ambil gambar then terus pergi sebab kalau nak masuk makam tu kena buka kasut semua so malaslah...Lepas je ke Rajghat kami ke INDIA GATE, serupa macam dekat Mumbai haritu cuma kali ni berskal kecil lah..sempatlah ambil gambar dan beli air mineral untuk basahkan tekak sebab cuaca memang sangat terik dan kering. Guide tu cakap kalau travel bulan May-Julai cuaca boleh cecah sampai 41celcius. Bayangkanlah panasnya camna kan...Lepas saja bergambar kami terus ke PARLIAMENT HOUSEdan PRESIDENT PALACE. Konsep sama dengan Putrajaya je, agaknya Putrajaya pun ambil konsep ni. Just bergambar sebab tak boleh parking lama sangat kat sini.

Seterusnya, kami bergerak ke HUMAYUN'S TOMB. Di sini adalah makam Humayun yang dibina oleh isterinya. Kalau Taj Mahal dibina untuk wanita tapi kat sini dibina untuk lelaki dan konsepnya seakan-akan Taj Mahal. Dan seni binanya kuat pengaruh Mughal Empayar. Kawasan taklah besar sangat cuma sebab keadaan panas memaksa kami berjalan dengan lebih laju dan bergambar dengan lebih pantas. Lepas jek dari tu kami terus minta driver untuk makan tengahari sebab dah lapar sangat coz malam sebelumnya kan tak sempat dinner. Jadi diaorang pun bawak kami ke CAFE RENDEZVOUS. Sangat ekslusif dan halal dan sangat ramai orang sampaikan kena beratur untuk masuk. Macam biasalah makanan yang kami order ialah Briyani Ayam dan Kambing dengan Curry Masala dan Butter Naan. Sangat menyelerakan dan sangat sedap ye!Banyak pulak tu. Walaupun harga agak mahal tapi puas hatilah sebab sedap.

Lepas makan, kami semua bergerak ke airport dan dalam perjalanan sempat singgah sebentar ke LOTUS TEMPLE tapi just ambil gambar di luar jelah sebab basically ni temple untuk penganut Sikh kan. Pastu kami terus ke DILLI HAAT sebuah kedai menjual cenderamata dengan tujuan utamanya mencari fridge magnet dan kain sari. Best jugak pada awalnya masuk ke kedai ni sebab penjual die sangat baik dan peramah.Sempat juga membeli sepasang kain sari untuk mak. Pada asalnya ada satu kain tu sangat cantik tapi harga sampai RM1ribu! gila betul harga die..huhu..kemudian sempat membeli kasut untuk dipadankan dengan kurta. Kemudian singgah ke tempat fridge magnet. Punyalah mahal, kami tawar pun tak dapat last-last dengan muka bengang terus lari dan malas nak beli. Putuskan beli kat airport jek. Lepas 2 jam membeli-belah kat situ kami terus ke airport dan dalam perjalanan guide tu pun turun, kami hanya bagi US5 jek kat die...oklah tu...hehehehe. Perjalanan ke airport ambil masa 1 jam jugak dan kami sampai lebih kurang jam 5petang sebab flight hanya pada jam 9.55 malam. So sempatlah shopping lagi. Nasib ada fridge magnet dan harga lagi murah dari kat kedai tadi ye. Tak banyak sangat kedai kat Delhi airport ni. Just nicelah. Lepas solat semua, kami menunggu dan penerbangan tepat jam 9.55 malam. Seat tak dapat belakang tapi nasib baik seat kami hanya dua orang je so agak selesalah jugak. Lepas makan terus tidur dan sedar sampai Malaysia lebih kurang jam 5.30 pagi dan aku terus bergerak ke KLIA untuk naik flight ke Labuan pagi tu...

Keseimpulan untuk trip India ialah:-
1) Cuaca sangat panas -jangan travel April-Julai
2) Semuanya tentang duit -sediakan duit kecil siap-siap dan letak dalam smapul kalau nak bagi tips supaya kita boleh lari dulu sebelum dia bukak..hahahaha
3) Makanan yang dibeli tak banyak sangat dimakan sebab boleh lagi jumpa makanan halal
4) Beli air mineral dengan tajuk AQUAFINA, takut kang air yang telah direfill
5) Kalau kat Delhi tak payah ambil guide pun takpa sebab METRO die senang jugak dinaiki

So, pengalaman di India sangat best terutamanya dapat ke Taj Mahal tu sendiri (boleh tak konsep sekarang nak penuhkan7 wonders tu)..hahaha...cuma kena hati-hatilah bila travel di India ni...so far okay!next trip coming end of June, ntah boleh pergi ke idak!..huhuhu