Thursday 26 May 2011

Review Filem 2/2011



Berkesempatan menonton filem Nur Kasih The Movie bersama-sama SENTAPZ di Alamanda Putrajaya. Nur Kasih The Movie arahan Kabir Bhatia, pengarah filem Sepi dan Cinta. Skrip pula ditulis oleh isterinya Mira Mustaffa. Lakonan Tiz Zaqyah, Remy Ishak, Fizz Fairuz, Liza Othman dan banyak lagi. Filem ini sebenarnya adalah dari rantaian drama Nur Kasih yang dah siar kat TV3 yang menjadi fenomena sampai 19 juta orang menontonnya. Kisah antara Nur Amina, Aidil dan Adam. So, movie ini adalah rentetan dari kisah dalam drama, 6 tahun selepas itu. Aidil dah ada dua orang anak dan wife baru meninggal. Adam pula bahagia dengan Nur Amina. Namun pelbagai peristiwa yang menguji hidup mereka bertiga. Nur Amina keguguran, Aidil kematian isteri, pergi pula ke umrah dan Jordan, kemalangan keretapi, cincin hilang, Adam hilang, Aidil kena pukul, kematian dan banyak lagilah dugaan. Bagi aku, aku taklah menonton sangat drama sebab sibuk kan tapi adalah tengok sikit-sikit dan dalam fikiran ni dah bias dengan review pengkritik sebelum ni. Overall, ceritanya tak menghampakan namun bagi aku ceritanya agak kelam kabut sebab banyak sangat subplot yang nak dimasukkan, penat pulak tengok. Tak juga menyentuh jiwa seperti Cinta sebelum ni. Aku cari gak part yang sedih tu tapi tak jumpa. Sinematografi pun bagi aku cam tak best sangat seperti Cinta dan Sepi kecuali masa kat Petra. Tapi dari segi lakonan semua best especially Mia Sara yang pegang watak Mariam. Satu dialog yang best " Sakit sikit ke sakit banyak...nasib baik sakit sikit kalau tak dah meninggal..." Tapi sekurang-kurangya ada jugak variasi dalam movie melayu sebab dah banyak sangat cerita seram sekarang ni.. Looking forward untuk tengok Karak...Pirates..KungFuPanda...X Men..ishh banyaknye!huhuhu So untuk Nur Kasih The mOvie rating aku bagi 3/5...

No comments:

Post a Comment