Saturday 6 September 2014

ZOOM THAILAND 2014: Chiang Mai (Day 1)

Assalamualaikum,

Nampak tak kegigihan aku mengupdate post-post tertunggak ni. Haha....tak tau bile dapat habiskan post ni tapi aku cuba sebaik mungkin. Untuk kali ni, nak ceritakan sikit tentang trip aku ke Chiang Mai pada 29 April-3 Mei 2014. Sebenarnya, ini merupakan trip universiti iaitu Lawatan ke Universiti di Chiang Mai dalam Subjek Komunikasi Pembangunan. Tapi, biasalah takkan nak melawat Uni je sepanjang masa kan, mestilah ada waktu untuk melawat tempat menarik di Chiang Mai ni.

Sebenarnya, trip patut bermula pada 30 April 2014 tapi disebabkan nak kejar flight murah maka aku, Kak Ayu, Kak Ira dan Reen ambil flight pada 29 April iaitu sehari sebelumnya. Menaiki Air Asia pada jam 2.50 petang sebab Air Asia je flight direct ke Chiang Mai ni. Penerbangan mengambil masa selama lebih kurang 2 jam dan kami sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Chiang Mai pada jam 4.25 petang (local time). Oleh kerana aku je yang dah biasa travel ni maka dah jadi tugas aku untuk aku buat research sedikit pasal Chiang Mai terutamanya untuk hari pertama ni sebab untuk hari ni kami kena urus pengangkutan dan hotel sendiri.

Penjaga 3 Dara
Kad Imigresen

Taxi Stand
Selepas je kaunter imigresen aku terus cari teksi di kaunter hadapan untuk ke LANNA THAI GUEST HOUSE. Dapat driver taksi yang baik (aku dah lupa nama dia). Dia offer untuk bawak kami trip pada mulanya pada hari lusa dengan bayaran yang bagus jugak, seorang dalam 1000baht (RM 100). Kami pun setuju untuk ambil dia siap dia tak ambil pun bayaran teksi tu sebab kami dah janji nak pergi dengan dia. Hotel ni bersebelahan dengan ANUSARN MARKET iaitu Pasar Malam yang sangat terkenal di Chiang Mai dan juga banyak makanan halal. Jadi lepas je sampai hotel, bersihkan diri dan solat kami keluar semula untuk ke Night Market di Chiang Mai. Night Market Chiang Mai merupakan tarikan utama di sini kerana ianya dibuka bermula pada jam 6.00 petang dan pada setiap hari. Kawasan memang luas dan panjang, paling penting pelbagai barangan dijual seperti kraftangan, tshirt, souvenirs, makanan dan pelbagai lagi tarikan.

Bilik yang besar di Lanna Thai

Kawasan Hadapan
Pintu Masuk
Keluar sikit dah sampai night market
Anusarn Market
Pintu Gerbang Anusarn Market
Aku sempat singgah membeli Banana Rotee kat sebuah gerai di sekitar Night Market. Kedai ni halal ya. Rasa macam roti canai kita tapi yalah bila makan kat negara lain, sedap pulak rasanya.

Petang dah bukak
Banana Rotee
Hari pertama dihabiskan dengan survey apa yang nak beli sebab ada 4 hari lagi kat sini tapi kakak-kakak tu semua dah ada pun membeli takut terlupa nanti kedai mana. Aku memang asal niat bukan nak shopping pun sebab duit pun tak tukar banyak. Memang kami jalan je sampai KALAREE NIGHT BAZAAR, Main street dan pelbagai. Kaki pun dah penat kami cari restoran untuk makan. Aku ada baca review kat satu blog tentang ROUMMIT RESTORAN 2 ni. Katanya, food bagus dan rasa Siam dia lah. Jadi kami ambil keputusan untuk makan kat sini dengan of course main dish adalah Tom Yam, Telur dadar, Kailan ikan masin, sotong, ayam gajus dan nasi. rasa?Boleh tahanlah sebab perut pun dah lapar dan halal kan. Dijamu juga dengan pemandangan di hadapan restoran rupanya ada kelab 'paper doll' kat depan restoran ni. Memang meriahlah dengan aksi-aksi mereka.

Kalaree Night Bazaar
Perut Dah Lapar
Telur Dadar

Sotong Kunyit
Habis je makan kemudian teman kakak-kakak ni untuk mengurut kaki. Untuk makluman di Chiang Mai ni memang sangat terkenal dengan massage dan sangat murah. Bayangkan kalau nak urut kaki dalam 150 baht (RM15) untuk 30 minit. Mana nak dapat kat Malaysia kan?. Cuma aku tak mengurut lah sebab memang tak suka..haha. Tengok jam dah pukul 12.00 tengah malam rupanya. Ambil keputusan untuk balik hotel sebab esok nak kena bangun awal dan checkout sebelum jumpa dengan geng yang lain di hotel yang lain pula.