Tuesday 2 September 2014

ZOOM INDONESIA 2014: Jakarta & Bandung (Day 4)

Assalamualaikum,

Hari terakhir di Indonesia dan masih lagi di Ibis Menteng. Pelannya hari ni adalah mencari CD di KFC di beberapa mall di sekitar. Jadi sebelum keluar harini, sarapan dulu di hotel. kalau haritu makan sandwich tapi pagi ni ada nasi goreng. Memang kenyang lah hehe. Okay jugak Ibis Budget Menteng ni, walaupun budget tetapi bilik besar.

Jadi, tempat pertama yang dituju hasil dari google ialah PLAZA SARINAH. Plaza ini dibina pada tahun 1963 dan merupakan gedung membeli belah pertama di Jakarta dan nama Sarinah itu diambil daripada bekas pengasuh Soekarno. Tujuan utamanya adalah untuk mencari CD di Toko Muzik dan juga KFC. Sempat beli beberapa CD antaranya Keris Patih, Rossa, Nidji sebab murah sangat RM12 je untuk satu CD. Sambil jalan, kagum jugak dengan plaza ni walaupun dah lama tapi masih cantik dan yang menarik ada satu tingkat khusus untuk pakaian muslim.

Plaza Sarinah
Plaza Sarinah
Badan Pencegah Rasuah Indonesia

Pembinaan MRT
Kemudian, di KFC di Plaza ni masih ada CD yang tak dapat dicari jadi meneruskan misi berjalan kaki ke Plaza dan Grand Indonesia. Dekat je rupanya kawasan-kawasan ni. Tapi kalau Jakarta dah ada MRT lagi senang sebab sekarang pembinaannya sedang rancak dibuat. Sampai di Plaza Indonesia dan Grand Indonesia terus pergi serbu mana-mana KFC dan dapatlah juga beli Cakra Khan cuma Kris Dayanti dan Sammy Simorangkir je dah habis. Lepas tu terus berkejar semula ke Hotel untuk kemaskan barang dan checkout dan alhamdulillah hotel bagi checkout jam 1.30 petang so rehat dulu, solat jamak sebelum ambil teksi ke airport.

Grand Indonesia
Plaza Indonesia

Taman Menteng
Sampai airport masih awal lagi, terus ke kaunter Garuda untuk check in sambil ke ofis untuk tanya sama ada yang terlepas haritu boleh refund ke tidak. Memang tak bolehlah sebab dah guna untuk yang balik ni. Tapi takpalah, mungkin takda rezeki just excited untuk naik Garuda ni. Sebelum masuk tempat boarding cari makan dulu di luar airport sebelum masuk dan menunggu masa untuk boarding. Untuk makluman, airport tax di sini ialah IDR150,000 so memang kena asingkan siap-siap kalau tak tak lepas pulak nak balik Malaysia.

Tepat jam 5.15 petang bertolak dari Jakarta. Sangat teruja untuk naik Garuda. Siap ada welcoming drink ya walaupun naik Ekonomi saja. Tapi memang seronok juga try airlines lain, makanan pun mewah nak banding dengan MAS sekarang cuma memang tak boleh lawan Malaysian Hospitality sebab kalau kita sampai je mesti ada ayat "to Malaysian, welcome home". Berakhirlah Zoom Indonesia 2014 aku versi lambat nau update ni. Sebenarnya banyak lagi yang perlu diupdate tapi aku cuba sehabis baik untuk habiskan entry ayng tertunggak.

Garuda
Welcome aboard
Baru Bertolak
Welcoming Drink
Mewah Makanan
Bersih dan Kemas

No comments:

Post a Comment